MALTAŃSKA PRZYGODA NAUCZYCIELI X LO W KRAKOWIE - ERASMUS +

RELACJA ZE SZKOLENIA NA MALCIE

,,Ludzie z natury dobrzy pragną wiedzy."

Leonardo da Vinci

DZIEŃ PIERWSZY - 1 LIPCA LOTNISKO BALICE

Wszystko zaczęło się o 4.15 na lotnisku Balice. Szczęście nam sprzyjało - pomimo strajków linii lotniczych dzielnie i szybko przeszliśmy odprawę. Pełni entuzjazmu rozpoczęliśmy naszą maltańską przygodę.

Lotnisko Balice - kilka faktów i ciekawostek, które warto znać | Balice  ParkujGo

Po wylądowaniu na lotnisku na Malcie od razu dało odczuć się gorącą maltańską pogodę.  Na lotnisku wykorzystaliśmy wcześniej zdobytą wiedzę na kursie przygotowawczym i zakupiliśmy tallinja card explore na Malta Public Transport - umożliwia ona nielimitowane przejazdy autobusami zarówno na Malcie jak i na Gozo przez 7 dni.

Malta Public Transport

Już w pierwszy dzień poznaliśmy uroki Malty. Aby zrelaksować się po podróży wybraliśmy się plażę Mellieha Bay.

Mellieha Bay | The Largest Bay On The Island

Wieczorem, gdy temperatura spadła do znośnych 30 stopni, wybrałyśmy się na spacer promenadą w mieście, gdzie mieści się nasza szkoła tj. St. Paul's Bay.

DZIEŃ DRUGI - 2 LIPCA 2022 BLUE GROTTO, KLIFY DINGLI, MDINA

Wczesnym rankiem wybraliśmy się na rejs łódką do Blue Grotto. Koszt rejsu łodzią to 8 euro od osoby - płatne tylko gotówką. Widoki nas zachwyciły - błękit nieba, lazur wody, gra kolorów. Zobaczcie sami!!!😄

Po rejsie przeszliśmy spacerkiem pod górę ok. 10 minut do punktu widokowego koło przestanku Panorama, skąd zachwycił  nas zapierający dech w piersiach widok na Blue Grotto z góry.

Z Blue Grotto pojechałyśmy autobusem na Klify Dingli. Po drodze podziwiałyśmy widoki zachodniego wybrzeża Malty. Autobus zatrzymuje się przy kaplicy Św. Marii Magdaleny. Zaraz za kaplicą rozpościera się widok na Klify Dingli - najlepiej przyjechać tutaj wieczorem na zachód słońca.

W drodze powrotnej zatrzymałyśmy się w Mdinie. Na prawdę warto! Milczące miasto akurat w tym dniu nie było milczące, gdyż odbywał się tam Średniowieczny Festiwal Mdina, który przeniósł nas w czasie do średniowiecza. Całe miasto było pięknie ozdobione. Do tego tańce uliczne, pokazy rycerskie, lokalne rzemiosło. Wszyscy bawili się świetnie. 😀

My również bawiłyśmy się świetnie. 😇

DZIEŃ TRZECI - 3 LIPCA 2022 MARSAXLOKK I PETER'S POOL

W niedzielę rano wybrałyśmy się na targ w Marsaxlokk. Kolorowe stragany pełne przypraw, wypieków, lokalnego rękodzieła, ceramiki oraz ryb i owoców morza zachwyciły nas.

No i oczywiście łódeczki luzzu, dla których ludzie z całego świata tu przybywają.

Po południu relaks w Peter's Pool, który znajduje się ok 30 minut drogi piechotą z Marsaxlokk.

DZIEŃ  CZWARTY - 4 LIPCA 2022 PIERWSZY DZIEŃ W SZKOLE ORAZ ZWIEDZANIE VALLETTY

W poniedziałek o godzinie 8.30 rozpoczęłyśmy długo oczekiwany kurs ,,Creative use of Technology in the classroom" w Alpha School of English. Na Maltę przyjechaliśmy w ramach projektu realizowanego przez X Liceum Ogólnokształcące im. KEN w Krakowie. Tytuł projektu to ,,Kreatywny, innowacyjny, przedsiębiorczy - nauczyciel XXI wieku". Nasza grupa projektowa na Malcie liczy 10 osób.

Alpha School of English to szkoła języka angielskiego dla obcokrajowców licencjonowana przez Ministerstwo Edukacji i Ministerstwo Turystyki Republiki Malty. Alpha School of English, założona w 1991 r., od ponad 20 lat prowadzi zajęcia z języka angielskiego dla dzieci, młodzieży i dorosłych z różnych zakątków świata.

W naszej grupie poznałyśmy nauczycieli z rożnych krajów m.in. z Polski, Niemiec, Łotwy, Czech i Hiszpanii. Naszą nauczycielką jest pełna cierpliwości i zapału do przekazywania rozległej wiedzy w dziedzinie nowych technologii, Sarah. Pierwsza część zajęć poświęcona była prezentacji szkół, podstawowych informacji o krajach pochodzenia oraz nawiązaniu znajomości. Następnie Sarah przedstawiła program całego kursu na najbliższy tydzień.

W pierwszym dniu skupiliśmy się na poznaniu nowych aplikacji m.in. Nearpod. Jest to platforma edukacyjna, która pozwala stworzyć interaktywne lekcje i wyświetlać ją na wielu urządzeniach. Platforma w szczególności może być wykorzystana w czasie nauczania hybrydowego.

Nearpod: You'll wonder how you taught without it

Od dzisiaj każdego dnia na platformie Google Classroom umieszczamy wykonane przez nas zadania z wykorzystaniem poznanych w danym dniu aplikacji.

Po zajęciach wybrałyśmy się do stolicy Malty - Valetty. Sami zobaczcie, czyż nie  było warto...

DZIEŃ PIĄTY  - 5 LIPCA 2022 DRUGI DZIEŃ W SZKOLE ORAZ PLAŻA GOLDEN BAY

O godzinie 8.30 rozpoczęłyśmy nasze zajęcia. Wtorek poświęcony był aplikacji Thinglink. Jest to narzędzie umożliwiające tworzenie interaktywnych zdjęć, które można wzbogacać o rożne informacje - linki do stron internetowych oraz do plików audio.

ThingLink: Virtual Tour, Interactive Image & Video – Apps on Google Play

Tematem zajęć w tym dniu były także następujące aplikacje: Canva, Blendspace oraz Blogger. Aplikacje umożliwiły nam tworzenie prezentacji, plakatów, kolaży zdjęć, porządkowania przygotowanych na lekcję materiałów oraz tworzenie własnego bloga.

Po południu wybrałyśmy się na jedną z absolutnie najpopularniejszych piaszczystych plaż na Malcie Golden Bay.

DZIEŃ SZÓSTY - 6 LIPCA 2022 TRZECI DZIEŃ W SZKOLE ORAZ MOSTA I SPACER PO TRÓJMIEŚCIE (BIRGU, COSPICUA, SENGLEA)

Tradycyjnie o 8.30 rozpoczęłyśmy nasze zajęcia w Alpha School of English. W tym dniu poznaliśmy kolejne aplikacje takie jak Plickers, Quizlet live, Baamboozle.  Dzięki aplikacji Plickers możemy przeprowadzić krótką ankietę lub test w klasie. Dzięki Quizlet live możemy stworzyć różnorodne quizy. Baamboozle natomiast możemy wykorzystać podczas pracy w grupach. Zastosowanie wszystkich aplikacji przetestowaliśmy na naszych zajęciach. Jeśli chodzi o pracę w grupach element rywalizacji robił swoje - bawiliśmy się świetnie!!!

Popołudniową porą we środę pojechałyśmy do Mosty, aby zwiedzić Bazylikę Wniebowzięcia NMP, która słynie z 3 co wielkości kopuły na świecie. Kopuła bazyliki w cudowny sposób ocalała w czasie bombardowanie w 1942 roku.

Z Mosty pojechałyśmy do Trójmiasta. Spacer wzdłuż mariny rozpoczęłyśmy od Fortu St. Angelo.

Spacer skończyliśmy w Senglea skąd promem powróciłyśmy do Valletty.

DZIEŃ SIÓDMY - 7 LIPCA 2022 CZWARTY DZIEŃ W SZKOLE- WYCIECZKA

W czwartek w ramach zajęć, cała nasza grupa w towarzystwie naszej nauczycielki Sarah udała się na wycieczkę do Mdiny - pierwszej stolicy Malty oraz do Rabatu.

Po zwiedzaniu Mdiny udaliśmy się do drugiego miasta Rabatu, gdzie zwiedzaliśmy Kościół i grotę św. Pawła oraz katakumby. Rabat zauroczył nas pięknymi uliczkami. Tutaj znajdziecie liczne sklepiki z lokalnym jedzeniem oraz rękodziełem, zmęczeni upałem odetchniecie w urokliwych kawiarenkach. ☕

Po zwiedzaniu Rabatu udałyśmy się już samodzielnie do Bugibby. Naszym celem było zwiedzanie Maltańskiej Kolekcji Samochodów Zabytkowych. Po okazaniu identyfikatora Alpha School of English otrzymałyśmy zniżkę dla studentów. 🚗 Zachęcamy wszystkich fanów motoryzacji do zwiedzenia muzeum. My po zwiedzeniu mamy dylemat czy kupić niebieskie Bugatti czy czerwonego Triumpha 😂

DZIEŃ ÓSMY - 8 LIPCA 2022 PIĄTY DZIEŃ W SZKOLE - PODSUMOWANIE TYGODNIA

Piątek był dniem podsumowania zdobytej przez cały tydzień wiedzy. Każdy z nas wykorzystując poznane na kursie aplikacje stworzył prezentacje, plakaty, blogi, które prezentowaliśmy przed całą grupą. Niestety piątek był też dniem pożegnania z niektórymi członkami naszej grupy. Ellena, Nuria, Aleksandra i Petra wracają do domu, a przed nami jeszcze jeden tydzień nauki.

Po zajęciach przyszła pora na relaks. Poobiednią porą wyruszyłyśmy w kierunku Valletty, a stąd udałyśmy się do L-Imsida a dalej deptakiem do Il-Gżira i Tas-Sliema skąd autobusem wróciłyśmy do St. Paul's Bay.

DZIEŃ DZIEWIĄTY DZISIĄTY - 9 I 10 LIPCA 2022 REJS NA BŁĘKITNĄ LAGUNĘ ORAZ ZWIEDZANIE GOZO

W  weekend czas poświęciliśmy na zwiedzanie i relaks. W dniu dzisiejszym część naszej grupy projektu Erasmus + zdecydowała się na rejs do Błękitnej Laguny, druga część grupy wyruszyła na podbój Gozo.

Nasz rejs zaczęliśmy o godzinie 9.00, popłynęliśmy do wyspy Comino, gdzie chętni mogli popływać w lazurowej wodzie. Na spragnionych czekały orzeźwiające napoje, sałatka owocowa lub coś na ciepło. Można było popróbować swoich sił skacząc z pokładu statku do wody - śmiałków nie brakowało. Następnie w drodze powrotnej do St. Paul's Bay zwiedziliśmy urocze jaskinie m.in. Jaskinię Przemytników. W tej scenerii kręcono słynny film Hrabia Monte Christo.😀

W weekend udaliśmy się także promem na Gozo. Pojechaliśmy do miejscowości Ćirkewwa skąd promem popłynęłyśmy na Gozo do miejscowości Mgarr. Koszt podróży promem w dwie strony to 4,65 euro.

Zaraz po opuszczeniu promu autobusem przejechałyśmy do stolicy Gozo Victorii (dawny Rabat). Co ciekawe nazwa stolicy wywodzi się od słynnej brytyjskiej królowej Wiktorii, która w ten sposób upamiętniła swój diamentowy jubileusz panowania. Z Viktorii udałyśmy się do Craft Village, gdzie mogłyśmy podziwiać lokalne rzemiosło i rękodzieło oraz rzemieślników w swoich warsztatach przy pracy. Będąc pod ogromnym wrażeniem wyrobów z lokalnego kamienia, skóry, srebra, szkła, metalu, misternych koronek nie mogłyśmy się oprzeć pokusie i dokonałyśmy zakupu prezentów.

Następnie udałyśmy się do Ta'Pinu. Tutaj zwiedziłyśmy słynne sanktuarium maryjne położone około 700 metrów od wioski Għarb na wyspie Gozo. Sanktuarium zrobiło na nas ogromne wrażenie.

Po zwiedzeniu sanktuarium udałyśmy się do pobliskiej wioski, gdzie przyszedł czas na krótką przerwę i małe co nieco. 😉

Następnym etapem podróży była Dwejra Bay. Dwejra Bay to skalista zatoka zlokalizowana w ustronnym zakątku wybrzeża, która do 2017 r. znana była z Azure Window (zawaliło się ono do morza 8 marca 2017 r. ). Widok zapierał dech w piersiach. Będąc w Dwejra nie mogłyśmy nie wstąpić do kaplicy św. Anny oraz Inland Sea - zatoki połączonej z morzem za pomocą wąskiego prześwitu między skalnymi urwiskami.

Ostatnim przestaniem naszego pobytu na Gozo była stolica - Victoria. Raj dla historyka. Głównym punktem zwiedzania była cytadela oraz przepiękne uliczki odchodzące od kościoła Św. Jerzego. Znalazłyśmy też czas na danie narodowe Maltańczyków, czyli królika - stuffat tal- fenek. 😂

Po pełnym wrażeń dniu powróciłyśmy do St. Paul's Bay...
Na zakończenie weekendu wybrałyśmy się na wieczorny spacer promenadą w St. Paul's Bay.

DZIEŃ JEDYNASTY - 11 LIPCA 2022 SZÓSTY DZIEŃ W SZKOLE

Nasze zajęcia w dniu dzisiejszym zaczęliśmy jak zawsze o 8.30. Skład naszej grupy uległ zmianie część naszych kolegów zakończyła kurs, ale pojawiły się nowe osoby.
Na dzisiejszych zajęciach poznałyśmy kolejne aplikacje dzięki, którym możemy wykorzystywać materiały filmowe. Aplikacja Edpuzzle.com umożliwia nauczycielowi edytowanie filmu w taki sposób, aby poprzez pytania, które pojawiają się w czasie filmu móc weryfikować wiedzę uczniów oraz poziom ich koncentracji w czasie lekcji.

Nasze największe zainteresowanie wzbudziła aplikacja Stop Motion Studio, która umożliwia tworzenie filmu klatka po klatce.

Ostatnia poznana aplikacja to Flipgrid.com. Jest to aplikacja, która służy do przygotowania krótkich filmów wideo przez użytkowników

Po południu udałyśmy się do San Anton Gardens. To ogrody przy pałacu prezydenta Malty. W ogrodzie podziwiać można przepiękne gatunki kwiatów, drzew, krzewów, roślin kwiatowych. W stawach San Anton podziwiać możemy żółwie, a szerokimi alejami ogrodów przechadzają się przepiękne pawie. W ogrodach przy rezydencji prezydenta znalazły się również domki dla kotów, kaczek. łabędzi oraz ptactwa domowego.  San Anton Gardens otwarte są codziennie od 7 do 16.45, wstęp jest bezpłatny.

Popołudniową porą wybrałyśmy się także do Malta National Aquarium w Bugibbie. Mogliśmy podziwiać niesamowity świat kolorowych rybek oraz tych także drapieżnych.

DZIEŃ DWUNASTY - 12 LIPCA 2022 SIÓDMY DZIEŃ SZKOŁY - WYCIECZKA DO VALLETTY

W dniu dzisiejszym nasza grupa udała się pod opieką jednego z nauczycieli Alpha School of English na wycieczkę do Valletty.  Zwiedzanie Valletty rozpoczęliśmy od obejrzenia filmu w technologii 5D o historii Malty i Valletty. Następnie udaliśmy się na spacer główną ulicą stolica Malty, podczas którego nasz nauczyciel wcielił się w rolę przewodnika i pokazał nam najważniejsze miejsca w Valletcie. O godzinie 12.00 zakończyliśmy naszą wspólną wycieczkę Upper Barrakka Gardens podziwiając salut armatni.

Po południu część naszej grupy została się pozostać w Valletcie. Podczas pobytu udało się nam zwiedzić Konkatedrę świętego Jana  w Valletcie na Malcie, poświęconą św. Janowi Chrzcicielowi. Została zbudowana przez joannitów w latach 1572–1577, na zlecenie wielkiego mistrza Jeana da la Cassiere. Kościół został zaprojektowany przez maltańskiego architekta Girolamo Cassara, który był również projektantem kilku bardziej znanych budynków w Valletcie.  Wnętrze kościoła uważane jest za jeden z najwspanialszych przykładów architektury dojrzałego baroku w Europie. Zobaczcie sami poniżej...

Następnie swoje kroki skierowaliśmy do Casa Rocca Piccola. Pałac ten jest nadal własnością prywatną i posiada ponad 50 pokoi, z których wiele jest otwartych do oglądania. W Casa Rocca Piccola dowiesz się wszystkiego o unikalnych zwyczajach i tradycjach maltańskiej szlachty. Możesz także zobaczyć kolekcję mebli, srebra i obrazów.

Kolejnym punktem naszego programu w Valletcie było Narodowe Muzeum Archeologiczne. Polecamy tylko dla znawców tematu. 😉

Po tak dużej dawce nauki przyszedł czas na relaks. Zjedliśmy posiłek w restauracji z widokiem na katedrę w Valletcie a następnie udaliśmy się do San Anton Gardens na spacer.

Druga część grupy udała się stateczkiem na Comino do Błękitnej Laguny. Czas poświęciłyśmy na odpoczynek i pływanie w Błękitnej Lagunie.

W drodze powrotnej zatrzymałyśmy się w Mellieha, aby zwiedzić najstarsze Narodowe Sanktuarium Maryjne na Malcie. W kamiennym kościele na ścianie znajduje się cudowny wizerunek, którego początki sięgają jeszcze czasów Apostołów. A jego autorem rzekomo był św. Łukasz. Odwiedziłyśmy jeszcze najważniejsze miejsce kultu De Grotto of Our Lady. Ta naturalna grota związana jest z chrześcijaństwem od jego zarania. Według przekazów miał ją odwiedzić Apostoł Paweł podczas swojego pobytu na Malcie po rozbiciu się jego statku o pobliskie skały.

DZIEŃ TRZYNASTY - 13 LIPCA 2022 ÓSMY DZIEŃ SZKOŁY

Dzisiaj kolejny dzień naszego szkolenia, w którym poznawaliśmy następujące aplikacje: Bookcreator, Adobe Creative Cloud Express oraz Genial.ly. Niektóre z poznanych były dla intuicyjne w obsłudze, inne natomiast sprawiły nam więcej problemu, ale dałyśmy radę. 😂

A oto dzieła naszych rąk...😂

Po południu udałyśmy się do Floriany, która znajduje się zaraz za murami Valletty i znane jest z największego placu miejskiego na Malcie, przy którym znajduje się Kościół Św. Publiusza uważanego za pierwszego świętego z Malty. Historia głosi, że św. Paweł  po przybyciu na Maltę ok. 60 roku uzdrowił teściową Publiusza w następstwie czego Publiusz i cała jego rodzina przyjęła chrześcijaństwo. Plac przy kościele Św. Publiusza słynie jeszcze z jednej rzeczy, z licznych spichlerzy na zboże ukrytych pod płytą placu. Świadectwem ich istnienia są liczne kamienne pokrywy znajdujące się na płycie placu, błędnie przez wielu turystów uważane za bazy nieistniejących kolumn.

Tuż za Kościołem  św. Publiusza znajduje się Robert Samut Hall. Budynek w swej historii pełnił różne funkcje, niemniej jednak najbardziej znany jest z tego, że był pierwszym budynkiem na Malcie oświetlonym żarówkami elektrycznymi. Sam Robert Samut znany jest z faktu, że napisał muzykę do hymnu Malty.

We Florianie znajduje się również jedyny na Malcie ogród botaniczny Argotti Botanic Gardens. Będąc w ogrodzie dodatkowym bonusem jest widok na okoliczne miasta.

Głowna ulica Floriany to bulwar Św. Anny z przepięknymi palmami ciągnącymi się wzdłuż ulicy. Po obu stronach bulwaru możemy schronić się przed słońcem pod przepięknymi neoklasycystycznymi arkadami.

We Florianie nie można pominąć pomnika Niepodległości upamiętniającego uniezależnienie się Malty od panowania brytyjskiego.

We Florianie jest jeszcze jedno bardzo ciekawe miejsce, o którym nie wie zbyt wiele osób. Malta jest krajem, który nie posiada obecnie linii kolejowych. W przeszłości jednak istniała linia kolejowa łącząca Vallettę z Mdiną. Pierwsze dwie stacje tj. w Valletcie i Florianie znajdowały się pod ziemią. O ile stacja w Valletcie została całkowicie zniszczona w czasie II wojny światowej to pozostałością stacji we Florianie jest poziemny tunel.

Florianę polecamy również miłośnikom kotów...😸😸😸

Część naszej grupy po południu zdecydowała się na chwile relaksu w pobliskiej miejscowości Mellieha. Po wizycie w kawiarni (nie obyło się bez dobrej kawy i pysznych lodów 😅) udałyśmy się do pobliskiego Sanktuarium Matki Bożej w Mellieha. Spod sanktuarium roztaczał się niesamowity widok na pobliską zatokę.

Nasze największe zainteresowanie wzbudził pobliski cmentarz, gdzie mogłyśmy zobaczyć nietypowy sposób pochówku zmarłych.

Następnie udałyśmy się autobusem do pubu Fat Harry w Bugibbie, aby raczyć się tutejszą kuchnią.

DZIEŃ CZTERNASTY - 14 LIPCA 2022 DZIEWIĄTY DZIEŃ SZKOŁY

Za nami pracowity dzień. Dzisiaj skupiliśmy się na następujących aplikacjach: Games4esl.com, Jambord, Collaborativelaernin.org, Miro.com, Kinemaster, LearningAapps.org oraz Vlogit. Niemniej jednak najwięcej czasu i uwagi poświęciliśmy aplikacji Kinemaster, która umożliwiła nam tworzenie krótkich filmów.

Po południu część z nas udała się do tzw. Wioski Popeya, filmowego Sweethaven. Dzisiaj to park rozrywki na Malcie w gminie Mellieħa, nad zatoką Anchor Bay. Park ma postać wioski, którą zbudowano w ciągu ostatnich 7 miesięcy 1979 roku na potrzeby filmu Popeye, kręconego tu w 1980 roku. Dziś wioska jest otwarta cały rok dla turystów jako skansen i kompleks rozrywki rodzinnej, jest jedną z atrakcji turystycznych Malty. Wizyta ta pozwoliła nam przenieść się do czasów dzieciństwa. 🏀🎾🏄

Druga część grupy udała się do Three Villages Bar. Piesza wędrówka wąskimi, urokliwymi uliczkami Hal Lija, H'Attard i Hal Balzan, nastroiła nas bardzo romantycznie. Podziwialiśmy tradycyjną architekturę maltańskich kamieniczek z pięknymi balkonami il-gallerija, różnokolorowymi drzwiami oraz charakterystycznymi kołatkami. Zobaczcie sami...😊

Wieczór spędziłyśmy w Bugibbie na kąpieli w morzu...

DZIEŃ PIĘTNASTY - 15 LIPCA 2022 DZIESIĄTY DZIEŃ SZKOŁY

Nadszedł czas zakończenia kursu. W ostatnim dniu zajęć opracowałyśmy przewodnik po aplikacjach dla nauczycieli.

Wszyscy uczestnicy kursu otrzymali certyfikaty poświadczające jego ukończenie.

Wieczorem przyszedł czas na pożegnalną kolację. Spotkaliśmy się w restauracji San Giovanni z widokiem na Kontrkatedrę Św. Jana Chrzciciela.